Geplaatst op: 09-03-2021

 

Getest: Reacto 8000-E

 

Voor de Racefiets van het Jaar verkiezing van het magazine Grinta! is de REACTO 8000 als finalist gestest door niemand minder dan Tom Boonen. Uiteindelijke eindigde de Reacto op de 3e plek in de verkiezing voor Racefiets van het Jaar.


HET VERDICT VAN BOONEN
“Ik denk dat dit de enige van de vier fietsen is, waar je echt kan spreken van een specifieke koersfiets die je in tachtig procent van de koersen kan gebruiken. Het is een keuze die je moet maken, want je offert toch wel een deel van het comfort op. Iedereen die in een Porsche stapt, vindt dat leuk voor de eerste vijf minuten, maar voor lange afstanden is een comfortabele auto leuker. Als je een fiets koopt om veel, lang en dagelijks te rijden, ben je vaak beter af met een van de drie andere fietsen uit de top vier. Toch is deze Reacto een fiets die mij enorm goed ligt. Ik heb graag dat het allereerste instuurpunt
er direct is. Het reactievermogen is duidelijk aanwezig en dat wil zeggen dat hij vooraan heel stijf is en de achtertrein volgt ook heel direct. Heb je nog nooit met een aero fiets gereden en ben je ernaar op zoek, dan heb je met deze Merida een van de betere fietsen. Iemand die gekoerst heeft, zal er meteen mee weg zijn. Er zitten trouwens de juiste banden op, dat vind ik ook belangrijk. De rest is allemaal topmateriaal. Hij heeft echte aero velgen.”

“De Reacto voelt minder hard aan dan veel andere volbloed aero racers.”

“Opvallend zijn de extra koelvinnen. Dat kan voordeel opleveren als je het echt nodig hebt. Weeg je 80 of 90 kilo en ga je vol afdalen in de Alpen of Pyreneeën, dan heb je misschien al eens gevoeld dat de remkracht begint af te nemen. Dat heet fading en komt doordat de olie begint te koken, waardoor je minder druk hebt op de remmen. Hoe koeler de remmen blijven, hoe langer je dat kan uitstellen. Je remblokjes zullen dan ook minder snel ‘verglazen’. Van het stuur ben ik minder fan. Ik hou sowieso al
niet echt van cockpits uit één stuk, maar hier stonden de handvaten wat verwrongen en het is nooit helemaal zoals ik het zou willen. Ik heb het vroeger ook één keer geprobeerd en heb het er meteen afgegooid. De wielen geven wat het gevoel en het gezoem van een tijdritwiel. Ze zijn ook heel stijf en geven in combinatie met het frame het gevoel dat elke millimeter die jij beweegt, de fiets laat vooruitgaan. Daar hou ik enorm van, maar dat is niet meteen voor een onervaren fietser.”

Lees de volledige test (PDF)

 


Merida Benelux M.O.R.E. BIKE

Merida Benelux BV

Laan van Westenenk 102
7336 AZ Apeldoorn
Postbus 799
7301 BA Apeldoorn
Nederland
+31(0)55 506 2200
info@merida.nl
www.merida.nl

Merida Experience Center

Laan van Westenenk 102
7336 AZ Apeldoorn
Nederland
+31(0)55 506 1001
info@merida.nl
www.merida.nl

Birzman Bicycle Tools

+31(0)55 506 6699
info@birzman.nl
www.birzman.nl

Volg Merida

Inschrijven Nieuwsbrief

MERIDA MORE BIKE

Aan verandering onderhevig; vanwege continue ontwikkeling behoudt Merida zich het recht voor om een of alle specificatie(s) en/of prijzen te wijzigen zonder voorafgaande kennisgeving.

Merida Benelux accepteert de volgende betaalwijzen
Informatie over cookies

Cookies zijn belangrijk voor een goede werking van Merida.nl. Om uw gebruikerservaring te verbeteren, gebruiken wij cookies om de aanmeldgegevens te onthouden en een veilige aanmelding te bieden, statistische gegevens te verzamelen om de functionaliteit van de site te optimaliseren en inhoud te bieden die is afgestemd op uw interesses. Klik op accepteren om cookies te accepteren en deze melding niet meer weer te geven, of klik op instellingen voor een gedetailleerde beschrijving van de soorten cookies en te kiezen of u deze cookies wilt accepteren tijdens een bezoek aan onze site.

Vergelijk fietsen (0 van 6)